Historia punk rocka w USA i Kanadzie

Odkurzyłeś swoje stare ziny, znalazłeś w nich arcyciekawy wywiad z zespołem Zapieczony Stolec, masz skaner pod ręką i chcesz się tym pochwalić? No to siup. Znalazłes kwity na swojego kumpla, który przed 10 laty przyznał się na łamach "Maci Pariadka", że jest feministą? Dawaj... już my go załatwimy.

Moderator: XmichassX

User avatar
herr bert
100% Conservative Punk
100% Conservative Punk
Posts: 3656
Joined: 08-08-2006, 16:53
Location: z domu

Historia punk rocka w USA i Kanadzie

Postby herr bert » 15-04-2007, 23:17

Znalazłem to w necie:
http://borysz.terramail.pl/Usacan.htm
Zarys historii punk rocka w USA i Kanadzie
Ktoś sobie zadał sporo trudu aby to wszystko spisać.
Nie chce mi się czytać całości, ale sądząc po fragmentach jest to dość miarodajne.
Dość dokładnie opisane z konkretną ilością kapel, dat i tytułów płyt.
Zapraszam do lektury:

Stany Zjednoczone i Kanada

Początki punk rockowej estetyki tkwią swymi korzeniami gdzieś w latach 60-tych wszędzie tam, gdzie rock'n'roll grany był nie tylko dla zabawy lub pieniędzy, ale przede wszystkim dla wyładowania frustracji i wstrząśnięcia słuchaczem.Spoglądając z tej perspektywy, za protoplastów punk rocka uznać należy takie formacje jak VELVET UNDERGROUND, GODZ, MC 5, AMBOY DUKES, COUNT 5, CAPTAIN BEEFHEART&HIS MAGIC BAND, WAILERS, THE MYSTERIANS, KINGSMEN, BARBARIANS, ELECTRIC PRUNES i THE SONICS-będące do dziś klasykami garażowego rocka a także grupy czerpiące z surfu i rythm'n'bluesa jak FLAMIN' GROOVIES, DEARLY BELOVED czy PHIL&THE FRANTIC.

Za protopunkową grupę należy uznać jednak przede wszystkim THE STOOGES, którzy pod wodzą Iggy Popa w swej brudnej muzyce obnażyli całą brzydotę świata.O inspirującej roli tych kapel świadczy fakt, że kolejne punkowe generacje, obojętnie jakby siebie zwały, zawsze przyznawały się do tych zespołów, występując za to przeciwko sobie współczesnym. Znudzenie hippisowskimi hasłami i niechęć do wszechobecnego glam rocka, rodzą pierwszych wykonawców, którzy łamiąc obowiązującą modę próbują wrócić do prostoty przekazu, do atmosfery klubowych występów, do źródeł rock'n'rolla, przemycając przy okazji na scenę ducha rebelii. Garażowy, agresywny rock'n'roll zogniskował się przede wszystkim w wielkich aglomeracjach przemysłowych, a rodząca się tam agresywna i hałaśliwa muzyka była odbiciem ciemnych stron życia w tych molochach. Pierwsze ważne centrum obok Nowego Jorku powstało w rejonie Datroit, gdzie działali właśnie MC 5 i THE STOOGES. Szczególnie tym drugim udało się zerwać z hard rockowym schematem, a ich wulgarny i agresywny repertuar najlepiej prezentował się chyba na płycie "Fun House"/1970/. Im też udało się zakpić z hippisowskich idei, w miejsce hasła "Love&Peace"-rzucając prowokujące i radykalne- "Hate&War". Spontaniczny repertuar wspomnianych formacji prezentuje kompilacja "Nuggets", wydana przez wytwórnię Electra w 1972.

Od 1972 roku pojawiają się kolejni wykonawcy w Nowym Jorku:undergroundowa poetka PATTI SMITH oraz grupa THE NEW YORK DOLLS, która swym image zakpiła z mody na glam rock i związany z nim kicz. Występy NEW YORK DOLLS-grupy operującej prostym jednakże prowokującym, nieokrzesanym i pełnym młodzieńczego buntu repertuarem rock'n'rollowym zaczęły z czasem przyciągać coraz więcej słuchaczy. Powstawanie nowej fali w Nowym Jorku wiązało się ze swoistą fuzją naturalistycznej, szczerej i szokującej poetyki z dzikim, pierwotnym rock'n'rollem. Kierowani przez Johnny Thundersa NEW YORK DOLLS swój ekspresyjny repertuar prezentowali głównie w glamowym klubie Mercer Arts Center, a swymi dwoma regularnymi płytami/"New York Dolls",1973 i "Too Much Too Soon",1974/dali impuls dla rodzącej się new wave. W środowisku tym działali także m.in. MILK'N'COOKIES, WAYNE COUNTY&THE BACKSTREET BOYS, BRATS oraz TEENAGE LUST, grupy proponujące jednak niewiele ponad ekspresyjny i surowy rock.

W latach 1974-75 na scenie nowopowstałego nowojorskiego CBGB's Club pojawiają się pierwsi wykonawcy nowofalowi:PATTI SMITH GROUP, TELEVISION, RAMONES, BLONDIE i THE SHIRTS. Poza lokalną scenę najszybciej udaje się wyjść PATTI SMITH, która swą zbuntowaną, dekadencką poezję prezentuje na LP "Horses"/1975/. Na gruzach rozsypujących się powoli NEW YORK DOLLS powstaje formacja JOHNNY THUNDERS&HEARTBREAKERS. Do zerwania z glam rockową etykietką i znalezienia nowego oblicza dążą na swój sposób grupy DICTATORS i MODERN LOVERS, działa także eksperymentujący z elektroniką duet SUICIDE. Grupy nowojorskie wypracowują własny image, formułowane są pierwsze idee konsolidującej się sceny, pojawia się pierwszy zin "Punk"/grudzień 1975/. W piwnicach i klubach rodzi się punk rock.

W tym samym czasie w San Francisco działa słynna z ekscentrycznych występów grupa THE TUBES/EP "White Punks On Dope/1975/-lokalny odpowiednik NEW YORK DOLLS oraz tajemnicza awangardowa formacja RESIDENTS. W Cleveland, mieście o specyficznym post idustrialnym klimacie na bazie garażowej formacji ROCKET FROM THE TOMBS powstają kapele PERE UBU, ELECTRIC EELS i FRANKENSTEIN. W Mineapollis rusza natomiast formacja SUICIDE COMMANDOS, której działalność zainspirowała rozwój później bardzo prężnej w tym mieście sceny.

Najbardziej twórcza w tym czasie scena nowojorska kontynuuje tradycje artystycznej bohemy końca lat 60-tych z pod znaku Pop Artu. Na czele sceny szybko jednak stają kpiący z intelektualizmy, piewcy surowego minimalizmu THE RAMONES, debiutujący singlem "Blitzkrieg Bob" i LP "Ramones"/1976/. Swymi motorycznymi trój akordowymi kompozycjami tworzą swoisty archetyp nowego brzmienia-punk rocka- jako prostoty przekazu- a koncertując po kraju inspirują powstanie wielu garażowych grup. W Nowym Jorku także debiutuje nowa kapela znanego z TELEVISION i HEARTBREAKERS Richarda Hella-RICHARD HELL &THE VOIDOIDS.Image kolesia-krótkie, sterczące włosy, brudna, pospinana agrafkami kurtka i skandaliczne zachowanie, staną się niebawem obowiązującą w undergroundowych kręgach modą, którą próbuje nawiasem mówiąc zaszczepić swoim podopiecznym wałęsający się tu londyński anarchista...Malcolm McLaren. Z innych zespołów debiutujących w tym czasie wymienić trzeba pochodzących z Cleveland THE DEAD BOYS ekscentrycznego Steve Batorsa, TALKING HEADS, z których muzyczna ewolucja uczyni jedną z ciekawszych formacji przyszłej dekady oraz dawno już zapomnianych THE FAST i kierowanych przez Sonny Vincenta- THE TESTORS. Początki sceny nowojorskiej obrazuje film "Blank Generation"/1976/

W Detroit na gruzach THE STOOGES nową grupę DESTROY ALL MONSTERS zakłada Ron Asheton, na scenę powraca też Iggy Pop. W Akron/Ohio/własnym sumptem singla/"Jocko HOMO",1977/ wydaje eksperymentalna, propagująca swą teorię de-ewolucji grupa DEVO, tutaj działa też kapela BIZARROS. W Boston powstaje klub "Rat", gdzie grają pionierzy lokalnej sceny-grupy DMZ i REAL KIDS

Pierwsze amerykańskie kapele punk/nie licząc niezauważonej wizyty NEW YORK DOLLS w 1972/ pojawiają się w Europie już w 1976/RAMONES, PATTI SMITH GROUP/ i w 1977/THE HEARTBREAKERS/. Z Wysp Brytyjskich pierwsi za ocean udają się THE DAMNED /wiosna 1977/ a następnie kończący tu działalność SEX PISTOLS/grudzień 77-styczeń 78/ oraz BUZZOCKS. W ten sposób Amerykanie uczą Anglików szacunku dla rock'n'rollowej tradycji a Anglicy wiozą do Ameryki ducha buntu i anarchii.

Z początkiem 77 roku powstają zalążki sceny kalifornijskiej. Obok działających już jakiś czas punk-glamowych formacji RUNAWAYS i THE TIGHTS, powstają nowe kapele. Jako pierwsze debiutują w Los Angeles THE GERMS /singiel "Forming", 77/, WEIRDOS/singiel "Destroy all music"/ i VENUS&THE RAZOR BLADES/singiel "Punk-O-Rama"/. W San Francisco obok działających już awangardowego CHROME /LP "Visitation"/, syntezatorowego SCREAMERS i punk'n'rollowych CRIME i NUNS startują dynamiczne AVENGERS i MUTANTS a w San Diego polityczni, lewicowi THE DILLS/"I Hate The Rich"/. Głównymi ośrodkami sceny punkowej w Los Angeles stają się kluby Masque, Club 88, Starwood, Hong Kong Cafe, Godzilla, Whisky, w których grywają grupy:DICKIES, CONTROLLERS, KAOS, SKULLS, BAGS/"Survive"/, ALLEYCATS, DEADBEATS/"Kill The Hippies"/, BLACK RANDY, U.X.A, ROTTERS, ZIPPERS, FLESHEATERS, NEGATIVE TREND oraz tworzone przez meksykańskich imigrantów ZEROS i PLUGZ. Nową falę przentuje także niezależna stacja radiowa KROQ. W San Francisco prężnie działa klub Mabuhay. Od początku agresywne, najpoważniejsze i niezależne oblicze buduje grupa BLACK FLAG, debiutująca dla własnej wytwórni SST singlem "Nervous Breakdown"/78/. Ukazuje się także pierwszy lokalny fanzin Flipside a następnie Search&Destroy i Slash. Z ciekawszych formacji kalifornijskich wymienić w końcu trzeba grupy:X, MIDDLE CLASS, ANGRY SAMOANS, IMPATIENT YOUTH, TWINKEYZ a przede wszystkim owianych złą sławą FEAR. Pierwszą na tutejszej scenie dużą płytę/live/ wydaje kapela F-WORD/"Like It Or Not"/. Startują niezależne wytwórnie, m.in. Posh Boy, Dangerhouse, Bomp, a później Slash. W Portland pojawia się także tajemnicza grupa Grega Sage THE WIPERS, debiutująca singlem "Better Off Dead"/78/.

Od początku elitarna i tworzona przeważnie przez artystyczne indywidualności scena nowojorska zaczyna przechodzić okres stagnacji. Stare załogi przeważnie komercjalizują się a punk stając się zwykłą modą potrzebuje nieuchronnie nowych impulsów. Obok klasycznie punkowych ERASERS, TUFF DARTS, MODEL CITIZEN i SPEEDIES czy efemerycznej formacji DAVID PEEL&DEATH/LP "Kingo Of Punk"78/, krótko działa nowatorska formacja TEENAGE JESUS&THE JERKS a następnie powstała na jej bazie, prezentująca dżwiękowy chaos grupa CONTORTIONS/singiel"I Can't Stand Myself"78/. W obu tych kapelach występuje Lydia Lunch-jedna z ciekawszych osobowości nowojorskiej punkowej awangardy. Dzięki zaangażowaniu Briana Eno w 1978 ukazuje się składankowy LP "No New York" prezentujący początki drugiej fali miejscowego post punkowego noise. W Cleveland-miejsce emigrantów z THE DEAD BOYS zajmuje natomiast formacja PAGANS. W Detroit działa formacja SILLIES, w Boston formacje UNNATURAL AXE i wspomniana DMZ a w okolicach Bostonu pojawia się też obsceniczny G.G.Allin z grupą JABBERS. W prowincjonalnej Pennsylvanii startuje natomiast kwartet STILETTO BOYS.

W Kanadzie jako pierwsza pojawia się w Toronto formacja THE DIODES/LP "The Diodes",1977/.Początki sceny związane są tu z dwoma ośrodkami. Pierwszy powstał w rejonie Toronto, gdzie obok wspomnianych THE DIODES pojawiły się formacje VILETONES/EP"screaming Fist"1977/,FORGOTTEN REBELS/EP"Tomorrow Belongs To Us"1979/,TEENAGE HEAD/LP"Teenage Head"1979/,DENTS i BATTERED WIVES, prezentujące repertuar czerpiący z rock'n'rollowej tradycji. Drugim ośrodkiem stał się niebawem Vancouver-na zachodnim wybrzeżu, gdzie podobnie jak w Kaliforni należy szukać korzeni estetyki hardcore. Grupy z tego rejonu od początku prezentowały zaangażowany i poważniej zorientowany repertuar. Od końca 1977 rozpoczęły się tu pierwsze niezależne , społeczno-polityczne i ekologiczne akcje inspirowane m.in. przez Gerry'ego Hannah(założyciela formacji SUBHUMANS) i zaprzyjaźnioną z SUBHUMANS/EP"Fuck You"/ do dziś aktywną grupę D.O.A, debiutującą singlem "Disco Sucks" w 1978. Z rejonem Vancouver związana była też działalność punk'n'rollowych grup POINTED STICKS i MODERNETTES a także formacji K-TELS, z której wyłoniła się grupa YOUNG CANADIANS. Początki sceny prezentowała kompilacja"Vancouver Compilation"

Podsumowując pierwsze lata amerykańskiego punk rocka stwierdzić należy, że w porównaniu do Wysp Brytyjskich, scena tutejsza nie miała tak masowego charakteru. Punk był raczej wyzwaniem, artystyczną prowokacją bohemy niż społecznym zrywem zbuntowanej i sfrustrowanej młodzieży. Mimo powstawania wielu różnorodnych stylistycznie formacji nie doszło do stworzenia rodzimej alternatywy dla nihilistycznie i anarchistycznie zorientowanego brytyjskiego punk rocka. Młodzi Amerykanie przywiązani mocno do rock'n'rollowej tradycji oraz żyjący w innych realiach społecznych, oczekiwali od new vawe pozytywnego przesłania, w którym mogliby się odnaleźć. Kapele, poza nielicznymi wyjątkami, nie umiały też zadbać o swoją artystyczną niezależność, co szybko doprowadziło do ich degeneracji. W środowisku nowojorskim nie powstały niezależne wytwórnie, a kapele liczyć musiały na przychylność korporacji(np. Sire Records, Arista).

Do końca dekady następują szybkie przetasowania na scenie. Szczyt rozwoju osiągają RAMONES(LP "Road To Ruin"), ale już wkrótce zamieszani w idiotyczny film "Rock'n'roll High Scool"/1979/ popadają w kilkuletnią stagnację. Rozsypują się też inne grupy nowojorskie takie jak DEAD BOYS i RICHARD HELL&VOIDOIDS. Pojawiają się jednak nowe twarze, jak prowadzeni przez perwersyjną Wendy O.Williams PLASMATICS, demoniczni THE MISFITS, grupa FEELIES oraz zalążek grupy rockabilly STRAY CATS- formacja BLOODLES PHARAOHS.

Wiele grup kalifornijskich szybko przepada, kończąc działalność na występach klubowych(CONTROLLERS, SCREAMERS, SKULLS), przekształcając się w nowe kapele, lub wydaniu jednej płyty czy paru singli. Niewielu, jak np. grupie X, udaje się stworzyć oryginalny repertuar i osiągnąć wysoki poziom muzyczny lub zdobyć popularność poza rodzimą sceną jak grupie DICKIES. W San Francisco działają ultra polityczni, kierowani przez Jello Biafrę DEAD KENNEDYS debiutujący singlem "California Uber Alles"/1979/ i LP "Fresh Fruit For Rotting Vegetables"/1980/, a ich lider Jello Biafra startuje w wyborach na burmistrza. Repertuar grupy i działalność lidera ostro atakują amerykański system społeczno-polityczny i mentalność zadowolonej z siebie i tkwiącej w marazmie mieszczańskiej Ameryki. Ukazują się debiuty płytowe ANGRY SAMOANS(EP "Inside My Brain"1980), CIRCLE JERKS(LP"Group Sex"1980) i ADOLESCENTS(LP"Adolescents"1981), AGENT ORANGE(LP"Living In Darkness"1981), DESCENDENTS(EP"Fat"1981),SLEEPERS(LP"Painless Night"1981),WASTED YOUTH (LP"Reagan's In"1981).Personalne przetasowania dotykają BLACK FLAG, a po ustabilizowaniu składu wydają pełnowymiarowy, uznany później za hardcore'ową klasykę LP"Damadged"/1981/. Z innych kalifornijskich formacji debiutujących wówczas wymienić trzeba również RED CROSS, VANDALS, SOCIAL DISTORTION, SOCIAL UNREST, CHINA WHITE/LP"Danger Zone"1981/,T.S.O.L, CHANNEL3, HUMAN HANDS, SPENT IDOLS, NO CRISIS, EDDIE&THE SUBTITLES, LEGAL WEAPON, oraz odkrywające na nowo klasykę surfowe grupy SIMPLETONES, RIK L RIK, CRAWDADDYS, CROWD, SURF PUNKS/LP"My Beach"1980/ i wspomniany AGENT ORANGE. Wówczas także debiutują tak ważne dla sceny kapele jak BAD RELIGION z wytwórnią Epitaph a później YOUTH BRIGADE z B.Y.O Records. Ukazuje się film "Decline Of Western Civilization"/1980/ dokumentujący początki sceny kalifornijskiej, kompilacje "Yes L.A"/1979/, "Tooth & Nail"/1979/, surf punkowa składanka "Beach Blvd"/1979/ oraz pierwsze części kompilacji "Rodney On The Roq"/1980,1981/. Już wówczas zaczyna się wykształcać podział sceny kalifornijskiej na trzy rejony i związane z nimi załogi: Orange County i Hunington Beach w rejonie Los Angeles oraz Bay Area w rejonie San Francisco. Do 1982 scena kalifornijska ma już egalitarny charakter i zdecydowanie dominuje na mapie amerykańskiego punk rocka.

W tym samym czasie tworzy się jednak nowe centrum w stołecznym Waszyngtonie, gdzie zainspirowane pierwszymi dokonaniami murzyńskiego kwartetu BAD BRAINS(singiel"Pay To Cum"1980), startują grupy S.O.A, VOID i TEEN IDLES. Z tej ostatniej szybko wyłania się MINOR THREAT-grupa, której członkowie z Ianem MacKaye na zele dali początek idei Straight Edge a dzięki utworzeniu własnej wytwórni Dischord, umocnili i rozwinęli lokalną scenę. W szeregach Dischord już niebawem startują inne ważne formacje: GOVERNMENT ISSUE(EP"Legless Bull"1981) i efemeryczna ARTIFICAL PEACE. Powstają zalążki z czasem bardzo silnej sceny w Bostonie, gdzie obok wiernych klasyce THE DOGMATICS oraz formacji FREEZE, debiutują prezentujące nowy nurt hardcore grupy SS DECONTROL, F.U.'S, JERRY'S KIDS, GROINOIDS i GANG GREEN. Pierwszym manifestem młodej sceny bostońskiej staje się kompilacja"This Is Boston,Not LA"/1982/ wydana nakładem oficyny Modern Method. W Nowym Jorku w tym czasie pojawiają się nowe, choć hołdujące starym wzorcom EXELERATORS, REAGAN YOUTH i ORGAN FURY a także mocno inspirująca grupa STIMULATORS.Z Waszyngtonu przenoszą się również muzycy BAD BRAINS. W Nowym Jorku powstają również zalążki nowej, elitarnej sceny noise, wywodzącej się z post punkowego, jazzowego i awangardowego środowiska artystycznego, gdzie obok 8EYED SPY Lydii Lunch, MARS, D.N.A, DEFUNKT i LOUNGE LIZARDS swój dźwiękowy chaos wypracowuje jedna z majważniejszych grup dekady- formacja SONIC YOUTH. Na zachodnim wybrzeżu w podobnym kierunku działa proponująca atonalne rozwiązania brzmieniowe grupa FLIPPER, a awangardowe poszukiwania prowadzą ciągle grupy RESIDENTS i CHROME-tworząc inspirację dla nurtu zwanego Geri Reg i prezentowanego przez wytwórnię Ralph Records i Siren. W tym samym czasie rozwija się także polityczny nurt hardcore, dla którego ważnym impulsem jest działalność takich formacji jak DEAD KENNEDYS czy M.D.C a także dokonania brytyjskich grup anarcho punk z CRASS na czele. W Minneapolis obok HUSKER DU, debiutujących ostrym, koncertowym LP"Land Speed Records"/1981/, pojawiają się chuligani z REPLACEMENTS, w Luizjanie startują NORMALS i RED ROCKERS, w Chicago EFFIGIES, w Waszyngtonie MEATMEN i oi!owy IRON CROSS. Na Florydzie działa formacja THE EAT/EP"Communist Radio"1981/.

W Kanadzie hardcore rozwija się główmoe dzięki aktywności i bezkompromisowej postawie grupy D.O.A/LP"Hardcore'81"1981/ale też za sprawą garażowych, zapomnianych dziś grup typu HOT NASTIES, NILS, GENERICS czy ARSON.

Powstające w tym czasie "hardcore"-odnosi się do drugiej fali amerykańskiego punk rocka najpierw zachodniego wybrzeża, później z Waszyngtonu i Bostonu.Nowa scena odróżnia się w ten sposób od zbyt rozmytego i zdewaluowanego pojęcia punk, który w klasycznym-głównie brytyjskim- wydaniu był zbyt nihilistyczny lub polityczny a ten wywodzący się z klubów nowojorskich minonej dekady-zbyt elitarny, stał się już muzyką innego pokolenia. Hardcore natomiast był dla młodych zbuntowanych Amerykanów muzyką aktualną i prawdziwą, oraz co ważne-niósł z sobą pozytywne idee, nawołując do działania a nie tylko negacji systemu. Z czasem wykształca się też muzyka-jeszcze bardziej ekspresyjna i o większym nasileniu emocji. Dr Know z BAD BRAINS wspomina: "Punk pochodzący z Anglii był wówczas bardzo polityczny i nakazywał negację systemu, hardcore-bardziej osobisty-pouczał by konkurować z systemem a swój bunt skanalizować w postaci pozytywnej energii."

Idee niezależności działania szybko prowadzą do powstania wytwórni SST i Frontier z Los Angeles, Alternative Tentacles i Subterrnanean z San Francisco, X-Claim z bostonu, Twin/Tone z Minneapolis, Touch&Go z Chicago czy R Radical Records, Cabbage itd. Właśnie niezależne wytwórnie staną się główną ostoją rozwoju i różnicowania się sceny hardcore, na której pojawiają się coraz to ciekawsze kapele. W Detroit debiutuje NEGATIVE APPROACH, w Chicago ARTICLES OF FAITH/EP"What We Went Is Free"1982/, NAKED RAYGUN oraz noise'owa supergrupa BIG BLACK, w Ohio działają TOXIC REASONS /EP"Independence"1982/, i NECROS, w Indianapolis ZERO BOYS/LP"Vicious Circle"1982/, w Teksasie BOMB SQUAD/EP"Tomorrow The World Ends"1982/ w Oklahomie N.O.T.A a na Florydzie U-BOATS. W Kaliforni dynamiczny hardcore punk prezentująAGRESSION, ANTI, AGAINST, ILL REPUTE, TOILING MIDGETS, REBEL TRUTH, NO CRISIS, CAPITOL PUNISHMENT, SIN 34, BAD POSTURE, WHIPPING BOY i CIRCLE ONE/LP"Patterns Of Force"1983/, w Nevadzie 7SECONDS i M.I.A., w Seattle ostre FARTZ i pop punkowe FASTBACKS. W Bostonie-wówczas już bastionie hardcore ważną pozycję wypracowują sobie takie grupy jak D.Y.S, GANG GREEN, YPUTH KORPS, PROLETARIAT oraz wspomniane SS DECONTROL i post punkowa MISSION OF BURMA. W Nowym Jorku działają KRAUT, ADRENALIN, HEART ATTACK, MAD, FALSE PROPHETS czy demoniczne UNDEAD.

Amerykańska scena punk i hardcore, choć z czasem coraz bardziej egalitarna, sięgająca do miasteczek czy wielkomiejskich gett od początku silnie związana była także ze środowiskami akademickimi, gdzie główną areną prezentacji undergroundu były liczne niezależne rozgłośnie radiowe. Z tym związane było także wytworzenie się swoistej sceny post punkowej i rock'n'rollowej, którą określa się często terminem college rock czy alternative rock. Ciągle działa też scena country punk oraz zaszczepiony na tutejszy grunt punk'n'rollowej stylistyki mod/MODEST PROPOSAL, SQARE EDSEYS, QUESTION/ a z drugiej strony także mający punkowe korzenie nurt gotycki-tzw. deat rock z formacją CHRISTIAN DEATH/LP"Only Theatre Of Pain"1983/ a także T.S.O.L, CASTRATION SQUAD, 45 GRAVE oraz RED SCARE.

Poszukiwania nowych form wyrazu prowadzą przedewszystkim do zaostrzenia brzmienia i radykalizacji postaw. Przejawem tego staje się crossover, za którego twórców uznaje się SUICIDAL TENDENCIES, CORROSION OF OF CONFORMITY i D.R.I. Z innych wykonawców próbujących metalizować brzmienie wymienić trzeba POISON IDEA/EP"Pick Your King"1983/, CRUCIFIX/LP"Dehumanization"1983/, DIE KREUZEN i BATTALION OF SAINTS a później speed core'owe ACCÜSED i SEPTIC DEATH.

Brutalizacja estetyki najwyraźniej aznacza się jednak w kosmopolitycznym tyglu, jakim jest Nowy Jork. Inspirująco na rozwój sceny wpływają pierwsze występy BAD BRAINS i STIMULATORS oraz działalność sklepu i wytwórni Rat Cage. Obok AGNOSTIC FRONT/EP"United Blood"1982/ w biednych gettach pojawiają się tu grupy MURPHY'S LAW, URBAN WASTE, WHITE CROSS, ABUSED, CAUSE FOR ALARM, CRUCIAL TRUTH, WARZONE a nieco później CRUMBSUCKERS i CROMAGS. Tworzą one zwartą scenę, która w swych poszukiwaniach rozwija stylistykę crossover jako fuzję punk rocka, oi!, trashu a także rapu/BEASTIE BOYS i EP"Pollywoog Stew"1982/, COLD CRUSH BROTHERS/EP"Punk Rock Rap"1984/. Ze sceną identyfikuje się nie tylko nowa generacja amerykańskich Punks, ale także radykalne społeczności murzyńskie, latynoskie oraz odradzający się, pozbawieni rasowych uprzedzeń Skinheads. Repertuar nawiązujący do klasyki street punk i oi! prezentują grupy RADICTS i THE PRESS. Rodzi się charakterystyczny etos jedności sceny. Na przeciwnym biegunie stają natomiast kapele z zachodniego wybrzeża, na które coraz mocniej oddziaływują tradycyjne formy rocka jak funk i blues oraz jazz. Coraz większe bogactwo przekazywanych treści i chęć uwolnienia się spod punk rockowych ograniczeń objęły zarówno stare załogi jak BLACK FLAG i MINUTEMEN oraz szukających coraz bardziej dynamicznego brzmienia Kanadyjczyków z NO MEANS NO.

Specyficzna sytuacja panowała od 1978 w Teksasie, gdzie obok prostego, garażowego grania, blues rockowa tradycja zawsze mieszała się z psychodelicznym odjazdem. Lokalną scenę zainspirowały występy brytyjskich SEX PISTOLS(trasa 77/78) a następnie kalifornijskich grup jak ZEROS i WEIRDOS. Powstały tu trzy najważniejsze centra. Pierwszy w Dallas, gdzie prekursorską rolę odegrała grupa VOMIT PIGS/EP"Take One"1978/ a jej śladem poszli później CRINGE, DEPROGRAMMER i FRENETICS i wspomniana już grupa BOMB SQUAD; drugi w Houston gdzie działały grupy PLASTIC IDOLS, REALLY RED/LP"Teaching You Fear"1981/, JUDYS/LP"Washarama"1981/, HATES/LP"Panacea" 1982/ i VOLUMATIX oraz trzeci w uniwersyteckim Austin, gdzie w klubie Raul's grały formacje HUNS, SKUNKS, RADIO FREE EUROPE, EXPLOSIVES a następnie szerzej znane grupy DICKS/EP"Hate The Police"1980/, BIG BOYS i OFFENDERS. Poza popularną później grupą BUTTHOLE SURFERS, formacjom typu M.C.D, SCRATCH ACID a nawet RHYTM PIGS nie udało się prowadzić na tym terenie działalności i musiały one się rozpaść lub wyemigrować w bardziej "cywilizowane" strony jak Kalifornia czy Illinois. Dużą rolę odegrała powstała tutaj wytwórnia R Radical Records.

W Kanadzie na początku lat 80-tych pojawiają się m.in. grupy LOWLIFE, MALIBU KENS, PERSONALITY CRISIS, DOWN SYNDROME, NEOS, C-9, UNWARRANTED TRUST, NO EXIT, najbardziej znane i do dziś czynne SNFU. Działa także zawsze kontrowersyjna formacja DAYGLO ABORTIONS.

Połowa lat 80-tych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie to okres nieustannej metamorfozy sceny, z jednej strony kolejnych, najczęściej metalicznych mutacji hardcore, z drugiej różnicowania się estetyki bliższej punk rockowej klasyki-neo surfu czy skate core. W tym pierwszym kierunku idą formacje nowojorskie jak YOUTH OF TODAY/EP"Can't Close My Eyes"1985/, TOKEN ENTRY i VERBAL ASSAULT, pochodzący z Filadelfii FLAG OF DEMOCRACY i kalifornijskie grupy UNIFORM CHOICE, WIDE AWAKE i VERBALABUSE/LP"Just An American Band"1983/ czy waszyngtońskie NO TREND. W drugim kierunku idą kalifornijskie grupy NOFX, SCARED STRAIGHT, RKL, OPERATION IVY, MAD PARADE, ILL REPUTE a także pochodzące z innych rejonów: QUERS, MARGINAL MAN/LP"Identity"1984/ czy FIXTURES. Debiutuje także formacja country punk LONG RYDERS/LP"Native Sons"1984/. Gdzieś po środku lokują się grupy związane z wytwórnią Dischord, takie jak SCREAM czy DAG NASTY oraz formacje hardcore punk pokroju SS20 z Ohio/LP"The Wealth Nations"1985/, bezkompromisowej FINAL CONFLICT z Kalifornii/LP"Ashes To Ashes"1986/, STARK RAVING MAD z Teksasu, U-BOATS z Florydy, J.F.A z Arizony, STATE z Michigan czy INSANITY DEFENSE. Nowych impulsów poszukują stare załogi jak BAD BRAINS, którzy wypracowują już bardzo wyrafinowane brzmienie. W kłooty z cenzurą popadają DEAD KENNEDYS -nadal, konsekwentnie nękający przywary mieszczańskiej Ameryki i jej mocarstwową politykę, a obranej formule wierni pozostają ciągle HÜSKER DÜ /LP"New Day Rising"1985/. Na gruzach MISFITS Glen Danzig buduje jeszcze bardziej demoniczną formację SAMHAIN, która niestety rozpada się, podobnie jak inna legenda sceny-BLACK FLAG. Na fali odradzającego się surf punka startują m.in. CHEMICAL PEOPLE, D.I, OFFSPRING, na gruzach DESCENDENTS formuje się grupa ALL a z formacji M.I.A powstaje grupa BIG DRILL CAR, z nową kapelą ADZ rusza Tony Adolescent. W Chicago pojawia się formacja SCREECHING WEASEL. Na wschodnim wybrzeżu, w Waszyngtonie debiutuje nowa grupa Iana MacKaye- FUGAZI, kontynuująca w dojrzalszej muzycznie formie pozytywne przesłanie MINOR THREAT, a w Nowym Jorku acid noise'owa kapela ALICE DONUT/"Donut Comes Alive"1987/, wspomniane YOUTH OF TODAY oraz GORILLA BISCUTS. W Bostonie ruszają: ciekawa post punkowa grupa PIXIES, oi core'owy SLAPSHOT/LP"Step On It"1988/, ska core'owy MIGHTY MIGHTY BOSSTONES/LP"Devils Night Out"1989/ oraz MOVING TARGETS i BULLET LAVOLTA. Ciekawie prezentują się kapele działające w stanach centralnych, które na bazie klasyki garażowego rocka rozwijają stylistykę noise oraz wulgarny, "kowbojski" scum trash punk/COWS, ANTISEEN, JESUS LIZARD, DIDJITS, MEAT PUPPETS, FLUID, DWARVES, SUPERSUCKERS czy VERTIGO/. Po kilku latach przerwy na scenę powraca BAD RELIGION i uderza od razu nową płytą "Suffer"/1988/. Rozpada się natomiast HÜSKER DÜ. Z kolei po rozpadzie DEAD KENNEDYS Jello Biafra kręci bardzo ciekawe projekty solowe. Samodzielnie działają też inni weterani jak Sonny Vincent, Henry Rollins, Bob Mould, G.G. Allin, Tasco Vee, Billy Childish i Jeff Dahl.

Ciągle aktywna choć przeżywająca obiektywne trudności jest scena hardcore, gdzie obok klasychnych już CAPITOL PUNISHMENT, działają bezkompromisowe NO FOR AN ANSWER/LP"Thought Crusade"1988/, S.F.A, WARZONE, FLAG OF DEMOCRACY, JUDGE, ATTITUDE ADJUSTMENT, INSTED/LP"Bonds Of Friendship"1988/, CONFRONTATION, crustowe MISERY, DISRUPT, MORAL CRUX, PSYCHO oraz anarchistyczne formacje z Nowego Jorku jak NAUSEA/LP"Extinction"1990/ i JESUS CRUST i bostoński DROPDEAD. Działają bliżsi punk rockowej tradycji, jak zwykle często inspirowani garażowym rockiem 9 POUND HAMMER, LAZY COWGIRLS, GOO GOO DOLLS, SKITZO, IO-96, DEVIL DOGS, SUPERCHUNK, SLOPPY SECONDS, DEAD MILKMEN, wierne psychobilly grupy MAD DADDYS i HELL BILLYS czy nawiązujący do garażowego rock'n'rolla BEAT HAPPENING z Olympia oraz noise'u- PUSSY GALORE/LP"Right Now!"1987/.

Koniec lat 80-tych zaznacza się pewną dwutorowością rozwoju sceny. Z jednej strony debiutują grupy, które hardcore'ową enrgię łączą z brudem wczesnego hard rocka, tworząc podwaliny zogniskowanej w rejonie Seattle sceny grunge, z takimi kapelami jak NIRVANA, MUDHONEY/EP"Superfuzz Bimguff" 1989/, GREEN RIVER, LOVE BATTERY, TAD/LP"God's Balls"1989/ i związanej z nią wytwórni Sub Pop. Z drugiej strony pojawiają się formacje preferujące melodyjny punk. Ich bastionem staje się Gilman Street w Berkley koło San Francisco, gdzie startują MR.T. EXPERIENCE i niebawem na gruzach ska punkowej OPERATION IVY formacja RANCID a także GREEN DAY. Podobnej stylistyce oddają się również BADTOWN BOYS, LAGWAGON, NO USE FOR A NAME, ISOCRACY, PINK LINCOLNS, HUMPERS, PENNYWISE, PARASITES, BOLLWEEVILS, NO EMPATHY, RICKETS, VINDICTIVES a także nieco bardziej emo core'owe FARSIDE czy JAWBREAKER. Specyficzny dla swego miasta nurt emo core kontynuują również waszyngtońskie formacje SOUL SIDE, HOLLY ROLLERS, GRAY MATTER i IGNITION, post psychodeliczny post core kalifornijskie VICTIMS FAMILY a klasyczny hardcore punk m.in. NECRACEDIA z Pittsburgh, PUBLIC NUISANCE z Nowego Jorku, SOCIAL OUTCAST z Michigan czy ECONOCHRIST z Arkansas/LP"Ruination1990/.

Ciekawym zjawiskiem, trwającym już od końca lat 70-tych, ale ponownie nasilającym się w tym czasie jest pojawienie się całej plejady rewelacyjnych kapel żeńskich. Trzeba tu wspomnieć takie nazwy jak SUPERHEROINES, CATHOLIC GIRLS, LUNACHICKS, TRIBE 8, L7, INSIDE OUT, BABES IN TOYLAND, FIRE PARTY, HOLE, później także 7 YEAR BITCH, SPITBOY, SNAP-HER, SLANT6, DONNAS, SQUAT, PSYCHODRAMA, BROOD, BUTT TRUMPET, czy COCKPIT. Część żeńskich zespołów prezentuje repertuar pop punkowy a część grup agresywny-o wyraźnie anarchistycznej, pro feministycznej i antyseksistowskiej postawie. Ten drugi nurt wspiera też zin "Riot Grrrl".

W lata 90-te scena amerykańska wchodzi w stanie równowagi między ekstremalnymi odmianami hardcore a surfowym punk rockiem. Krótkotriem staje się LP"Nevermind"/1991/ grupy NIRVANA. Klasyczny hardcore osiąga maksymalny poziom agresywności i często miano hate core. Dominująca staje się tu scena nowojorska/z kultowym klubem ABC No Rio/, gdzie obok klasycznych już AGNOSTIC FRONT, WARZONE czy CROMAGS, działają hardcore formacje: SICK OF IT ALL, CITIZEN ARREST, MAXIMUM PENALTY, INDECISION, VISION i PROPAIN a w innych miastach FACE VALUE/Cleveland/, FREEWILL/Los Angeles/, PITBULL/Detroit/, PROCESS/San Diego/ i TREE/Boston/. Ortodoksyjnie anarchistyczne postawy prezentują z kolei takie formacje jak RESIST z Portland czy grupa CORUPTED IDEALS/LP"Join The Resistance"1991/.

Punk rock jako muzyka buntu i zerwanie ze schematem już od początku dał możliwość wypowiedzi różnym orientacjom ideowym. Alternatywne formy przekazu wykorzystały tu, poza wyrosłymi z tradycji Straigt Edge grupami Hare Krishna jak INSIDE OUT, 108 i SHELTER/LP"Attaining The Supreme"1992/, także grupy chrześcijańskie/ UNDERCOVER, FOCUSED/ a nawet zgoła demoniczne. Wiele kapel przekaz oparło na świadomości etnicznej tworząc też wyspecjalizowane wytwórnie jak uznana już R.O.I.R czy młoda latynoska GRITA! z Nowego Jorku. Latynoski punk rock i ska core prezentują tu chociażby LOS CRUDOS/Chicago/, HUASIPUNGO, VOODOO GLOW SKULLS, SOCIEDADSUICIEDAD/Los Angeles/ czy ABSOLUTO PUNK z New Jersey. Na uboczu sceny nie zabrakło też miejsca nawet dla kapel politycznie skrajnych, jak prawicowe BOUND FOR GLORY, NORDIC THUNDER czy ARRESTING OFFICERS czy skrajnie lewicowe BLOODY SODS oraz reprezentujący mniejszości seksualne/TRIBE8, PANSY DIVISION/. W przeciwieństwie do silnie podzielonej i często skłóconej sceny w krajach Europy, znacznie bardziej elektryczna niezależna scena amerykańska potrafiła zachować jedność i zaangażowany przekaz.

W ramach post hardcore'owej estetyki nasilenie emocji przekracza z czasem granice wszelkich muzycznych konwencji, gdzie punk rock czy nawet klasyczny hardcore odbija się tylko dalekim echem. W kreowaniu nowych brzmień prym wiedzie stajnia Amphetamine Reptile Records, gdzie obok HELMET pojawiają się nowe, często bardzo odmienne od siebie formacje/GUZZARD, SUPERNOVA, SUGAR SHACK, ZENI GEVA, HAMMERHEAD, NASHVILLE PUSSY/ oraz post hardcore'owe- nowojorskie formacje jak F.F czy UNSANE. Na scenie crustowej w miejsce zasłużonej nowojorskiej NAUSEA pojawia się FINAL WARNING a także skupione w rejonie Portland grupy MASSKONTROL i DETESTATION/wywodzące się z załogi RESIST/ oraz HARDSHIP, CAPITALIST CASUALTIES i MAN IS THE BASTARD z Kaliforni, STATE OF FEAR/wcześniej DISRUPT/ i PISSED z Minneapolis, CHARLES BRONSON z Illinois, BROKEN z Connecticut, ANTISCHISM z Karoliny Pd. czy BROTHER INFERIOR z Oklahomy. W Kentucky działa zasłużona i aktywna grupa HELLNATION. Z nurtem peace punk identyfikują się m.in. AUTONOMY, AUS ROTTEN i ZERO HOUR, industrial core'owe poszukiwania prowadzą m.in. NEUROSIS oraz samplerowe MINSTRY, punk rockowej klasyce wierne pozostają m.in. GARGOYLES, BORN AGAINST, ANTI-FLAG, FIXTURES, 3-MILE PILOT, PROPHETS OF RAGE, VOODOO DOLLS, TRAITORS, NEW BORN TURKS, THE PIST, oi core'owe WRETCHED ONES, TATTOED CORPSE, SURGEON GENERAL, BRUISERS, stricte oi'owe jak ANTI-HEROS z Atlanty oraz ska core'owe: wspomniana już VOO DOO GLOW SKULLS, BOTTOM 12, BACKER ACT czy łącząca ska z elementami horroru-MEPHISKAPHELES. Własnego oblicza poszukują takie formacje jak GAS HUFFER- balansujące od punk rocka do grunge. Tradycyjne emo core kontynuują natomiast JAWBOX, LUNGFISH, SENSE FIELD, LIFETIME, MOUTHPIECE, TEMPRANCE i KILL HOLIDAY a starą szkołę hardcore KILLING TIME, 25 TA LIFE, REJUVENATE, VISION, H2O, YUPPCIDE, FACE VALUE, BULLDOZE, REDEMPTION 87, MADBALL, IGNITE, BATTERY. Nową szkołę hardcore na podzielonej scenie Straigt Edge reprezentują SNAPCASE, EARTH CRISIS, UNDERTOW, STRIFE, INTEGRITY i UNBROKEN/LP"Ritual"1994/

Na scenie hardcore prężnie działają wytwórnie Equal Vision, New Age, Victory i Revelation, kapele crustowe wydaje anarchistyczna wytwórnia Profane Existence, Records z Minneapolis oraz nowojorska Tribal War a lokalne znaczenie mają też oficyny Empty Records, Headache, Round Flat czy Tragic Life. Niezwykle prężnie działające punk rockowe wydawnictwa to nie tylko kultowe "Maximum Rock'N'Roll" z San Francisco /wydawane od1982/ czy "Flipside" z Los Angeles /od 1977/ a nawet "Punk Planet" z Chicago ale cała masa mniejszych zinów, jak "No Idea" /Floryda/, "Heartattack", "Genetic Disorder" i "Black Market" /Kalifornia/, "Urban Rag" /Nowy Jork/, "Love & Rockets" /Seattle/, "Suburban Voice" /Boston/, "Styzine" /Indiana/, "Big Takeover" i "Slug & Lettuce", "Warfear" i "Chord" /Pennsylwania/, "Heatseeker" /Oregon/ czy "Dirt" /Nowy Meksyk/.

Dynamicznie działa w ostatnich latach, bardzo liczna choć mało oryginalna scena kalifonijska-gdzie dominuje melodyjna stylistyka skate i surf punkowa, dla której klasyką niemal stają się BAD RELIGION czy NOFX. Komercyjne sukcesy odnoszą GREEN DAY/LP"Dookie"1994/ i OFFSPRING/LP"Smash"1994/ a później także RANCID. Wiele kapel wracających tu do klasyki punk rockowej, rock'n'rolla, power popu, oi'a, surfu i ska, preferuje przede wszystkim radość grania i dobrą zabawę. Kierunek ten reprezentują działające na zachodnim wybrzeżu grupy: RHYTHM COLLISION, FACE TO FACE, MUFFS, TILT, GOOD RIDDANCE, TVTV$, NAKED AGGRESSION, BLACK FORK, AUTOMATICS, GAME FACE, LOUDMOUTS, BOMB BASSETS, RIP OFFS, ONE HIT WONDER, STRUNG OUT, TWISTED NIXON, GUTTERMOUTH, HOUSEBOY i WYNONA RIDERS. Z innych ośrodków pochodzą- preferujące podobną stylistykę: BLACK TRAIN JACK, MAN OR ASTROMAN, AVAIL, 8 BARK, SMOKING POPES, CRUMBS, CASH REGISTERS, PINHEAD CIRCUS, SQUIRTGUN, TUNNEL RATS, ELECTRIC FRANKENSTEIN, SUICIDE MACHINES, LILLINGSTONS, MORNING SHAKES, FLATUS, PRICKS, BURNING AMBITIONS, GOOPS, AGAINST ALL AUTHORITY, NY LOOSE, NOBODYS, DEAD END CRUISERS, DRAGS, SEX OFFENDERS, ZIPGUN, REDUCERS, WESTON, SUBVERSIVES, ZOINKS, 88 FINGERS LOUIE, BELTONES, BOUNCING SOULS, ATARIS, EPPERLEY, KITTY BADASS czy DIGGER. Prężnie działają także klasycznie punk rockowe wytwórnie jak Epitaph, Sympathy For The Record Indystry, Lookout, Dr Strange, Crypt, Hopeless, Fat Wreck Chords, New Red Archives, Taang!, Warped Records, Intensive Scare oraz dystrybucje jak np. Sound Idea.

W Kanadzie obok utrzymujących ciągle świetną formę weteranów hardcore punk jak D.O.A, NO MEANS NO, SNFU, PROBLEM CHILDREN, RANDOM KILLING czy prezentujących rockabilly RATTLED ROOSTERS, działają nawiązujące do klasyki lub hardcore punk grupy: RISE, SHOCK TROOPS, GRIM SKUNK, STAND, GROOVY AADVARK, GLORY STOMPERS, SCAPEGOATS, BITTER GRAIN, LUMPIN PROLETARIAT, SONS OF PRIDE, KITTENS, I SPY, TRIGGER HAPPY, DONNER, PARTY REUNION, CHAPTER 16, BROWNS, KARENZA, PIPEFITTER, zwariowane trio MC RACKINS, crustowe HARSH, SPAZM i IMMORAL SQUAD, pop punkowe żeńskie MAOW oraz surfowe SMUGGLERS, CUB, VAPIDS i polityczne PROPAGANDHI. Startuje też nowa wytwórnia Mint Records z Vancouver. W Toronto ukazuje się zin "Monstar". W francuskojęzycznej prowincji Quebec zaistniały ostatnio nawiązujące do stylistyki street punkowej formacje GENERAL FOOLS, BONS A RIEN, IMPACT i BANLIEUE ROUGE. Ukazuje się pisany po francusku zin "Bons A Rien".

Niejako na fali komercyjnych sukcesów grup pokroju Green Day czy Offspring reaktywuje się kilka starych załóg, takich jak YOUTH BRIGADE/LP"To Sell The Truth"1996/, MISFITS/LP"American Psycho"1997/, FREEZE, ZERO BOYS, BATTALION OF SAINTS, AGNOSTIC FRON/LP"Something's Gotta Give"1998/ a powroty te nie zawsze wynikają z potrzeby twórczej wypowiedzi a jedynie mają podstawy komercyjne. Zaznacza się też wyraźny powrót do punk rockowej klasyki, a obok młodych kapel powstają też grupy kontynuujące dokonania ongiś kultowych formacji. Dotyczy to choćby TEN FOOT POLE, BAD GENES, BONECRUSHER, U.S BOMBS, SHELTER, BITTER, APARTMENT 3-G, CIV, CARRY NATION, JOY KILLER, BETTER THAN A THOUSAND. Niewątpliwie najbardziej bezkompromisowym i dynamicznym odłamem sceny jest szeroko pojęta nowa szkoła hardcore, jednak jej estetyka wykracza często poza samą ewolucję tak szerokiego przecież pojęcia jak punk rock a nawet klasyczny hardcore. Charakterystycznym elementem łączącym równie dynamiczną scenę skate, surf i street punkową obok oczywistego zamiłowania do skateboardingu staje się traktowanie muzyki przede wszystkim jako zabawy i powrót do rock'n'rollowej melodyki. Ortodoksyjny image oraz przywiązanie do oi! i street punkowej klasyki prezentują m.in. TOTAL CHAOS i CHOICE z Los Angeles, DEFIANCE i BLOODCLOTS z Portland, DROPKICK MURPHYS i QUINCY PUNX z Bostonu czy BLANKS 77, BRISTLES, TEMPLARS i CASUALTIES z Nowego Jorku, VIOLENT SOCIETY z Filadelfii a także IMMORAL DISCIPLINE, LOWER CLASS BRATS, KICKER BOYS, WORMBATH, SWINGIN' UTTERS/LP"A Juvenile Product Of The Working Class"1997/, FORGOTTEN, A.F.I, WORKIN' STIFFS, OXBLOOD, BOVVER czy wspomniane już ELECTRIC FRANKENSTEIN I U.S BOMBS. Działa także wiele znakomitych grup garażowych, ortodoksyjnie wiernych zasadzie D.I.Y-najczęściej anarcho punkowych i crustowych ale też surfowych jak choćby MAN IS THE BASTARD, ASSRAH, PINKERTON THUGS, MANCHURIAN CANDIDATES, STITCHES, DYNOMITES, KNOCKABOUTS, KILLTECH, DROIDS, NIMRODS, APOCALYPSE HONOKEN, EL DORRO, HIS HERO IS GONE, RANDUMBS, DRAPES, DEVOID OF FAITH, NO WAY OUT, DILLINGER FOUR...

Współczesna scena amerykańska jest dziś zdecydowanie najliczniejsza, najbardziej prężna i najciekawsza pod względem prezentuwanego poziomu muzycznego i przekazu ideowego. Inspiruje praktycznie wszystkie nowe trendy, zwłaszcza na scenie hardcore. Niektórym grupom brakuje jednak oryginalności a ich wiarygodność słabnie w obliczu zanikania nieodłącznych atrybutów punk rocka-artystycznej niezależności, buntu, zmysłu prowokacji i bezkompromisowego działania. Bezsprzczną siłą sceny amerykańskiej jest jednak nie tylko jej ogrom i różnorodność ale przede wszystkim niesłychana dynamika w poszukiwaniu nowych form muzycznej wypowiedzi.




Poprawiłem kodowanie polskich literek. Obi.
Last edited by herr bert on 16-04-2007, 10:00, edited 2 times in total.

User avatar
Glamour
Ksenofob
Ksenofob
Posts: 726
Joined: 24-08-2006, 01:05
Location: Kr
Contact:

Postby Glamour » 16-04-2007, 23:15

To jest zarys historyczny z polskiej "Encyklopedi Punk Rocka" wydanej w latach 90tych w drugim obiegu i napisanej przez Sopla (bodaj) z Poznania. Całkiem fajna była ta encyklopedia. I większość regionów świata miała swoją notkę historyczną. Tak gwoli sprawiedliwości dla autora przypominam :komon:
Image

User avatar
Blekit
Eurosceptyk
Eurosceptyk
Posts: 201
Joined: 08-08-2006, 20:34

Postby Blekit » 18-04-2007, 14:30

dobra ta encyklopedia była
to drugie wydanie, rozszerzone i z poprawkami (w pierwszym byly bledy, choc i tu drobne sie znalazly)
mialo wyjsc trzecie i to juz jakis czas temu
straight edge is my power

User avatar
Ka-cha
Oszołom
Oszołom
Posts: 407
Joined: 01-02-2007, 09:48
Location: Poznań

Postby Ka-cha » 26-04-2007, 12:06

Blekit wrote:mialo wyjsc trzecie i to juz jakis czas temu



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
koval
Dziedzic Pruski
Dziedzic Pruski
Posts: 10112
Joined: 07-08-2006, 12:28

Postby koval » 26-04-2007, 12:08

skad te rozbawienie kacha ?
punki to chuje

User avatar
Ka-cha
Oszołom
Oszołom
Posts: 407
Joined: 01-02-2007, 09:48
Location: Poznań

Postby Ka-cha » 26-04-2007, 12:09

a podobno Herrbert nic nie czyta - ( info zaczerpnięte z postu omawiającego GARAŻ )

User avatar
koval
Dziedzic Pruski
Dziedzic Pruski
Posts: 10112
Joined: 07-08-2006, 12:28

Postby koval » 26-04-2007, 12:12

a co do encyklopedii to zajebista sprawa byla , mam i sobie chwale choc jest troche bledow a dyskografia to juz wogule jedna wielka zagadka (nie wiadomo co demowka a co oficjalna plyta ), no i niestety samo wydanie koszmar, przypomina mi to podreczniki jakie dostawalem za komuny czyli po miesiacu wszystkie kartki fruwaja luzem.
punki to chuje

User avatar
plutek
Honorowy Dawca Moczu
Honorowy Dawca Moczu
Posts: 4991
Joined: 07-08-2006, 23:12
Location: Disneyland

Postby plutek » 26-04-2007, 18:00

Też mam oba wydania encyklopedii, dobra rzecz. Namawiaj Kacha męża niech się bierze do pisania trzeciej
Dzisiejsze posty sponsoruje literka A i H, oraz cyfra 88

User avatar
Ka-cha
Oszołom
Oszołom
Posts: 407
Joined: 01-02-2007, 09:48
Location: Poznań

Postby Ka-cha » 27-04-2007, 00:20

plutek wrote:Też mam oba wydania encyklopedii, dobra rzecz. Namawiaj Kacha męża niech się bierze do pisania trzeciej

małzon ma pewniakiem napisany trzeci tom , szuka chyba wydawcy !!!

User avatar
herr bert
100% Conservative Punk
100% Conservative Punk
Posts: 3656
Joined: 08-08-2006, 16:53
Location: z domu

Postby herr bert » 27-04-2007, 19:23

Ka-cha wrote:a podobno Herrbert nic nie czyta - ( info zaczerpnięte z postu omawiającego GARAŻ )


herr bert wrote:Nie chce mi się czytać całości, ale sądząc po fragmentach jest to dość miarodajne.


Jak mówię że nie czytam to nie czytam. :mrgreen:

Ka-cha Ty tu się nie ociągaj, tylko sama coś napisz, a nie tylko Spoel i Sopel. :zona:
Przecież masz o czym pisać. Jak coś napiszesz to obiecuję, że przeczytam od deski do deski. :kujon:

User avatar
birkut
100% Conservative Punk
100% Conservative Punk
Posts: 1224
Joined: 03-05-2011, 23:49

Postby birkut » 28-10-2013, 12:07

nie będą komunisty robić ze mnie faszysty!!!

User avatar
Łukasz'84
Ksenofob
Ksenofob
Posts: 738
Joined: 13-04-2010, 12:06
Location: z Punkowa

Postby Łukasz'84 » 22-01-2014, 17:21

Blekit wrote:dobra ta encyklopedia była
to drugie wydanie, rozszerzone i z poprawkami (w pierwszym byly bledy, choc i tu drobne sie znalazly)
mialo wyjsc trzecie i to juz jakis czas temu


Rzerczywiście dobra. Od kumpla pożyczyłęm i zrobiłem odbitkę ksero. Mam swój egzemplarz. Niestety nie miałem gdzie znalesc na necie tej książki. Naprawde dobra książka. Polecam :)
Image


Return to “INSTYTUT PAMIĘCI PUNKROCKA”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest